Strømbrudd

Her er noen sjekkpunkter du kan følge, dersom du opplever å miste strømmen i deler av, eller hele anlegget:

  • Sjekk sikringsskapet for om det har falt ut en sikring.
  • Mange hytter har ofte ett inntaksskap ute på veggen, hvor måleren sitter. Her er det ofte også sikringer som kan slå ut.
  • Litt eldre anlegg kan ha en sikringsboks (ofte skrusikringer) i forbindelse med at kabel/linje fra oss kommer inn i anlegget.
    • Dersom du har linje inn fra oss sitter denne ofte på motsatt side av veggen av hvor linjen er festet i veggen.
    • Ved kabel, så sitter den ofte rett på innsiden av hvor kabelen er ført inn i ditt bygg, eller rett under sikringsskap.
  • Dersom du ser til naboen kan du, for eksempel, sjekke om det lyser hos dem.

I tilfeller hvor det blir en vaktutrykning, der det viser seg at feilen ligger i kundens anlegg. Vil medgått tid og materiell bli fakturert kunden.

Ved langvarige avbrudd over 12 timer har du som nettkunde krav på kompensasjon etter kontrollforskriften kapittel 9A. Satsene for kompensasjonen er som følger:


Husholdning:
500 kroner etter første 12 timer, deretter 40 kroner per time


Hytter:
125 kroner etter første 12 timer, deretter 10 kroner per time


Ett samlet årlig krav kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år. Ett strømbrudd regnes sammenhengende dersom strømforsyning ikke opprettholdes i 2 timer mellom utfallene. Avbruddstiden regnes fra tidspunktet R-Nett AS fikk melding om strømutfallet, eller burde visst at avbruddet hadde oppstått. Fra 01.01.2021 blir kompensasjonsordningen håndtert automatisk.